CLICK LIKE !! - INFORMASI ADMIN

KLIK & LIKE

Sabtu, 9 Jun 2012

Cara Jaga Honda Wave 125

Masalah Anda :

SAYA baru membeli Honda Wave 125. Bagaimanakah cara menjaga motosikal ini termasuk aspek minyak pelincir, bateri dan minyak brek.

Jawapan :

HONDA Wave 125 menggunakan piston bersalut molibdenum bagi meningkatkan tahap kelancarannya, dan penggunaan bahan ini meningkatkan hayat penukaran minyak pelincir daripada 5,000km kepada 6,000km.

Penggunaan molibdenum meningkatkan daya ketahanan enjin daripada segi mengurangkan geseran pada dinding piston dan menyumbang kepada kelancaran serta mempertingkatkan daya ketahanan.

Tahap pelinciran diperlukan daripada minyak pelincir menurun. Minyak pelincir bagi Honda Wave 125 boleh dipakai lebih lama.

Penukaran minyak pelincir apabila sampai tempoh untuk memastikan tahap perlindungan yang diberikan minyak pelincir berada dalam tahap boleh diterima pakai bagi mengelakkan kerosakan enjin.

Minyak pelincir hilang daya pelinciran sedikit demi sedikit apabila digunakan kerana didedahkan pada haba enjin dan oksida minyak itu sendiri.

Haba mengubah struktur molekul minyak pelincir menyebabkan kehilangan daya pelinciran. Selain itu, minyak menjadi kotor kerana ia bercampur dengan bahan logam yang haus apabila enjin beroperasi.

Zarah logam terhaus ini tidak kelihatan dengan mata kasar, namun ia wujud dan ditakung dalam takungan minyak.

Oleh itu, ia wajar ditukar dengan minyak baru sementara daya pelinciran masih berada dalam tahap boleh diterima kerana minyak pelincir mengandungi bahan pembersih untuk mencuci enjin.

Minyak pelincir menyumbang kepada penyejukan enjin dan daya penyejukan ini menurun melalui masa. Minyak lama menyebabkan enjin beroperasi lebih panas daripada biasa dan mengakibatkan kehausan melampau.

Selain minyak, pastikan semua peralatan boleh-servis (serviceable parts) seperti penapis minyak, penapis udara dan palam pencucuh ditukar menepati julat kilometer (km) yang dicadangkan pengeluar motosikal.

Ini dapat menjamin ketahanan enjin dan operasi enjin yang baik. Penggunaan minyak Shell VSX separa sintetik amat digalakkan kerana ia memberikan perlindungan lebih baik.

Tukar mengikut jadual iaitu setiap 6,000 km dan ia memberikan hasil diharapkan kerana Shell VSX memberikan perlindungan maksimum dalam keadaan memerlukan.

Rugi jika kita cuba berjimat dengan penukaran minyak pelincir kerana ia bahan perlindungan dalam enjin anda bagi mengelakkan kehausan melampau.

Ikuti manual penjagaan yang diberikan pengeluar motosikal. Jadual penukaran minyak pelincir dan servis perlu diikuti secara tepat bagi memastikan tahap perlindungan enjin maksimum.

Gunakan minyak pelincir yang terbukti keberkesanannya seperti minyak pelincir Shell yang dicipta khas untuk motosikal. Pastikan motosikal sentiasa dibersihkan dan seperti yang pernah diperkatakan di sini, basuh sendiri motosikal anda dan teliti setiap bahagian motosikal sambil memeriksa setiap komponen motosikal untuk mengenal pasti kerosakan kecil yang mungkin dialami.

Tukar bahagian yang rosak sebelum ia merebak dan menyebabkan kerosakan lebih teruk dan menjejaskan prestasi motosikal anda.

Berikan lebih tumpuan bahagian motosikal yang membabitkan keselamatan tunggangan seperti brek, tayar dan pengendalian. Dapatkan nasihat rakan lebih berpengalaman dan pelajari cara mengenal pasti tahap kehausan.

Sebagai contoh, tayar mempunyai penanda tahap kehausan sebagai panduan bila ia perlu ditukar.

Pelapik brek juga mempunyai penanda kehausan yang memberitahu kita bila ia perlu diganti. Bateri pula perlu diperiksa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan Pesanan